maandag 19 januari 2009

PDD-NOS, ik herken veel van de symptomen van mijn zoon in mijzelf

PDD-NOS! Tot voor enkele weken betekende die term voor ons geen andere betekenis had dan gedragsstoornis, te plaatsen in het rijtje autisme, ADHD, NLD, ...
PDD-NOS, Pervasive Developmental Disorder- Not Otherwise Specified om de betekenis van die term maar gelijk aan te geven.

Nu de diagnose bij onze jongste zoon is gesteld ben ik wat gaan zoeken op internet en kwam er achter dat een aantal bekende symptomen ook op mijzelf van toepassing zijn.

Moeite de aandacht bij bepaalde handelingen houden waar ik geen zin in heb en in mezelf gekeerd zijn de twee die mij het meeste opvallen.
Maar ook een bepaalde afkeer van veranderingen en vasthouden aan routines. Achteraf verklaart dit voor mij waarom ik nu na ruim 21 jaar nog steeds bij dezelfde werkgever in dienst ben en in al die jaren nooit heb gedaan wat ik eigenlijk zou willen doen.

Oogcontact vermijden is ook een opvallende bij mij.
Na enkele seconden MOET ik even ergens anders op focussen omdat ik anders het gevoel heb in een achtbaan te zitten. Ik weet dat dit vreemd klinkt maar dat is het gevoel dat ik dan krijg.

Mensen met PDD-NOS willen vanwege de sociale druk niet graag in de belangstelling staan.
Dit is iets wat mij gedurende mijn leven wel parten heeft gespeeld.
"Iets doen met internet" leek mij een uitgelezen mogelijkheid om te gaan doen wat ik graag wilde. Voordeel hiervan is namelijk dat je lekker je eigen gang kan gaan.

Geen opmerkingen: